Thursday 11 April 2013

Cik & Encik Detektif(Part 4)

Keesokan harinya, Natasha ke sekolah seperti biasa. Cikgu Fazidah yang mengajar subjek Bahasa Melayu tidak hadir. Jadi pada masa pertama, mereka melakukan kerja sendiri.

“Tasha, budak debate balik semalam, kan? Best la tu dapat jumpa buah hati dia.” Usik Kamelia. Kamelia merupakan rakan sekelas Natasha. Mereka duduk bersebelahan di dalam kelas.  Natasha sekadar tersenyum. Dari ekor matanya, dia dapat menangkap kelibat seseorang. Ya, Farhan. Lelaki itu duduk di tempatnya. Langsung tidak memandang Natasha.

“Relax la, Tasha.” Pujuk Kamelia apabila melihat Natasha menjadi muram tiba-tiba.

“Dia cakap tak sayangkan aku. Dia cakap dia janji akan sukakan orang lain. Apa maksud dia, Kamelia?” soal Natasha.

Kamelia mengerutkan muka. Tidak pelik mendengar apa yang dituturkan Natasha tadi. “Janji untuk sukakan orang lain? Itu muslihat.”

Natasha memandang kawan sekelasnya itu yang nampak serba salah. Kamelia tahu sesuatu.

“Kau cerita kat aku, . KameliaPlease.” Rayu gadis itu.

“Err.. Cuti sem lepas kan, persatuan dia pergi trip ke Langkawi. Bebudak persatuan dia nampak dia rapat dengan Athira. Tak tahu nak kata rapat seperti kawan ataupun sebaliknya. Emm… Diorang cakap Athira merajuk, pastu Farhan pun merajuk gak. Pastu, aku tak tahu apa dah. Sabar, erk?” Kamelia memegang bahu Natasha. Gadis itu memberikan pandangan kosong.

Petang itu, semua pelajar Tingkatan Lima diminta datang ke sekolah semula untuk membincangkan majlis makan malam perpisahan untuk batch mereka. Persiapan dan perbincangan harus dilakukan sebelum peperiksaan SPM.

“Okey. Kita break 15 minit.” Jerit ketua tingkatan. Dengan sepantas kilat, dewan kuliah kosong. Ya. Mereka memang pantas jika mahu berehat dan makan. Ketua tingkatan menggaru-garu kepalanya.

“Kamelia, aku nak keluar ni. Kau nak pesan air atau makanan tak?” soal Natasha kepada Kamelia yang kelihatan mengantuk. Kamelia menggeleng lalu melentokkan kepalanya di atas meja.

Natasha menuju ke vending machine. Raut wajahnya tampak kusut. Dia mengeluarkan duit kertas dan syiling daripada poket seluarnya. Sedang dia memilih air tin, gadis itu terdengar suara yang dikenalinya.

“Athira, ni teddy bear untuk awak. Suka tak?” suara itu masih bercakap. Duit syiling yang berdenting jatuh membuatkan si empunya suara tergamam. “Natasha…” Farhan menggelabah. Begitu juga dengan Athira.

Natasha turut tergaman dengan situasi tersebut tambahan pula melihat Farhan sedang memegang teddy bear.

Natasha pantas melangkah dari situ. Dia terluka. Dalam satu perhubungan, perlu ada keprcayaan. Tapi sekarang, cintanya dikhianati. Kepercayaannya hancur. Dia memegang dadanya. Sakit. Pedih.

Dia memberhentikan langkah apabila sebuah kereta berhenti di tepi. Gadis itu menolah. Alfa Romeo.”Daniel?”

“Get in, Natasha.” Daniel membuka pintu kereta. Natasha pantas masuk

Natasha mendiamkan diri. Daniel pantas meneruskan pemanduan dan berhenti di sebuah taman permainan. Daniel memandang Natasha dengan pandangan simpati.

Beberapa saat kemudian, suara esakan yang halus kedengaran. Natasha menangis. “Awak dah tahu.” Ucap Daniel. Gadis itu memandangnya dengan tanda tanya.

“Saya dah cakap kat awak yang saya dah lama kenal awak. Saya tahu siapa Farhan. Saya minta maaf sebab tak beritahu perkara yang sebenarnya tentang dia.” Ucap Daniel perlahan.

Awak. Dah berapa lama saya kena tipu?” soal Natasha dalam tersedu sedan.

“Tahun lepas. About six months ago.” Ringkas Daniel. Natasha terus menangis. Gadis itu tidak menyangka yang dia ditipu selama itu. Enam bulan bukanlah tempoh yang singkat

“Tell me. Share with me.” Daniel memandang tepat mata Natasha. Dia benar-benar kasihankan gadis itu. Bila melihat kesedihan Natasha, dia juga turut berasa sedih.

“Awak tahu tak. Dulu dia larang saya SMS dia. Dia cakap dia nak study. Saya akui. Mulanya, saya tak suka cara dia. Saya sangsi tapi saya tolak syak wasangka. Dia orang yang saya percaya.” Natasha menarik nafas seketika.

“Tapi lepas tu, saya ikut cara dia. Setiap hari saya tunggu dia SMS saya. Saya menahan diri saya dari SMS atau berhubung dengan dia. Saya rindu dia sangat bila tak contact dia. Dan saya harap dia pun rindukan saya juga. Tapi sekarang saya tahu. Sekalipun dia tak pernah merindui saya. Dia gembira sebenarnya. Semua tu helah dia untuk jauhkan diri daripada saya.” Natasha menggenggam tangannya.

Daniel setia mendengar. “Dia pernah berjanji takkan sukakan orang lain. Dia janji akan cintakan saya sorang. Daniel. Saya keliru. Farhan berubah. Dia bukan Farhan yang dulu. Saya terlalu cintakan dia. Arghhhh!!” Natasha menjerit.

Gadis itu tertekan. Air matanya tidak mahu berhenti mengalir. Daniel memanggil nama gadis itu, lembut. “Awak tak boleh terus menangis. Biarkan dia. Suatu hari nanti, dia pasti sedar yang dia kehilangan seseorang yang amat mencintainya.” Daniel bercakap dengan berhati-hati.

“Tiga tahun, Daniel. Saya ni tak bermakna langsung ke?” soal Natasha sambil mengelap matanya.

“Cuma Farhan yang ada jawapan tu. Awak kena bangkit. Don’t let him ruins your life.” Tegas Daniel.

“Masa birthday saya, dia tak bagi pun hadiah kat saya. Tapi birthday Athira, dia hadiahkan teddy bear. Tiga tahun lepas, dia pernah janji nak bagi teddy bear kat saya. “Saya bodoh.” Natasha melihat luar tingkap.

“Hey, listen. Dia yang bodoh. Chill, okey?” pujuk Daniel. 

Dia sedih melihat tangisan gadis itu. “Dia dah hancurkan hati awak. Tugas awak, gam hati tu, okey? Cantum balik seperti hati saya.” Daniel membuat lawak. Dia membuka zip jaket yang dipakainya. Natasha ketawa apabila terdapat lambang Superman pada baju yang dipakai Daniel.

“Bawa saya ke New York bersama awak.” Ucap Natasha lalu mengelap pipinya yang basah. Daniel tersenyum senang.

“Awak dah fikir masak-masak?” soal Daniel.

“Impian saya ada di sana. Di sini, impian saya dia dah musnahkan.” Putus Natasha.

Natasha menyandarkan badannya lalu memakai tali pinggang. Kereta mula bergerak. Daniel memasang radio. Mahu menghidupkan suasana ceria. “Jom, saya bawa awak pergi makan aiskrim.” Ujar Daniel. Natasha mengangguk setuju.

Mereka berhenti di sebuah kedai menjual aiskrim. “Awak belanja, kan?” soal Natasha.

“Ya. Saya belanja.” Daniel tertawa. “Pilih je perisa yang awak nak.” Sambungnya.

Mereka mengambil tempat di meja yang paling hujung. Natasha mengeluarkan sesuatu daripada poketnya. Satu paket yang berwarna hijau dibuka. Daniel memandang kehairanan.

“Awak nak buat apa ngan Skittle masam tu?”

“Nak makan ngan aiskrim.” Ujar Natasha sambil menaburkan Skittle yang kecil dan banyak di atas aiskrimnya. Sudu dibawa masuk kedalam mulut.

“Yummmmyyy!” ucap Natasha smbil memasukkan lagi sesudu aiskrim kedalam mulutnya.

Daniel tertawa. “Betul ke sedap Saya tak pernah pun tengok orang makan aiskrim ngan Skittle.

Natasha tersenyum lalu mengambil baki Skittle lalu ditaburkan di atas aiskrim Nescafe Daniel. Lelaki itu mencuba ‘resepi’ Natasha.

“Emmmm! Sedap la!” ujar Daniel lalu menghabiskan semua aiskrim.

“Nanti saya hadiahkan awak Skittle hijau banyak-banyak. Hehe."


********bersambung********

6 comments:

Vanilla Maple said...

ahhh, siapakah mimi???? hahaha. best lah your story, nyambung la cepat sayang^^

zulaika said...

Mimi tu bestfren Tasha. Thanx
!

Condoriano said...

Nak kena baca dari Part 1 mcm ni, Daniel ni mmg ada crush dgn Natasha ke atau?
Good story by the way.. and skittles with Ice cream? nk kena try nnti

Liza Razak said...

Ni kena baca dari part 1..baru best!! :)

zulaika said...

Thanks utk pendapat :)

Dyana Det said...

cepat sambung . hehe