Tuesday, 5 March 2013

cik & Encik DeteKtif (Part 1)

Natasha memasang radio kuat. Lagu Better Than Revenge nyanyian Taylor Swift mengurangkan sedikit kerisauannya dalam membelah jalan raya. Kereta Maserati miliknya meluncur laju. Pemanduan dengan had laju 180km sejam langsung tidak menakutkan dirinya. Kepalanya digoyangkan mengikut rentak muzik. Gadis itu melihat jarum jam di tangannya.


Tiba-tiba, sebuah Alfa Romeo 4C memotong jalannya. Dia ternganga.


“Wah, nak race ke?” gumamnya didalam hati.


Dia terus menekan pedal minyak dan memotong kembali jalan Alfa Romeo tadi. Gadis itu melihat kereta tersebut melalui cermin sisi.Kereta Alfa Romeo tersebut berpatah balik.


Keesokan harinya di sekolah


Sebuah Alfa Romeo 4C memasuki perkarangan sekolah. Ada mata yang memandang. Natasha mengeluarkan kamera Olympusnya .Hari itu sudah petang. Dia sengaja pulang lewat hari ini .Ada projek Sains yang perlu disiapkan bersama rakan sekumpulannya.


“Boleh jadi bahan untuk post dalam blog ni. Hehe.” Klik Klik. Gadis itu terus mengambil gambar kereta Alfa Romeo 4C tersebut. Kemudian dia berfikir sejenak.


“Oh. No!” dia pantas berlari masuk ke tandas lelaki. Fikirnya, si pemilik kereta tersebut pasti tidak akan menjumpainya. Dia kan perempuan!

Dua minit.Lima minit. “Aha! Dah agak dah si Alfa Romeo tak jumpa aku.” ujarnya sambil keluar dari tandas lelaki.


“Hai, dah tak nak sembunyi ?” satu suara menegurnya dari tepi. Natasha menelan liur. Gulp! Dia memandang ke arah suara tersebut.


Seorang lelaki berkaca mata hitam sedang menyandar pada dinding. Sebelah kakinya dilekapkan ke dinding manakala matanya sedang melihat jam tangannya. Terukir senyuman sinis di bibir lelaki tersebut.


“Err..Awak cakap dengan saya?” soal Natasha kepada lelaki itu.


“Yes. I am talking to you, Natasha.”

Gadis itu mula menaruh syak wasangka.“ Dia tahu nama aku!” ucapnya dalam hati.


“Wah.Hehe.Minta maaf.Natasha berpura-pura ketawa.


Saya sebenarnya tak faham bahasa yang awak cakap tu. Minta diri dulu.” Sambung Natasha memberi alasan lantas mengatur langkah laju.Dia melihat ke belakang. Eh, lelaki itu masih mengekorinya! Natasha pantas berlari.


Tiba-tiba, tangannya direntap dari belakang.Natasha merengus.Pergelangan tangannya merah.“Aduh! Hei, awak nak apa?! Macam mana awak tahu nama saya, hah?” Natasha mengeraskan suaranya.

Lelaki itu mengukir senyuman. Natasha mengalihkan pandangan kearah lain. Dia tidak pasti arah pandangan lelaki tersebut kerana cermin mata yang dipakainya.


“I have known you for years, Natasha.” Para pelajar yang masih tidak pulang melihat kearah mereka.Ada yang berbisik sesama sendiri.

“What! For years?”Natasha membesarnya matanya.

“Ikut saya .Saya akan jelaskan kat awak.” Lelaki itu pantas menarik tangannya. Natasha menarik-narik tangannya minta dilepaskan tetapi lelaki itu terus membawanya ke kereta. Pintu kereta di bahagian penumpang dibuka.


Lelaki itu memaksa Natasha masuk tetapi Natasha enggan membongkokkan badan.“Kita cakap ja kat sini, tak boleh ke?”Gadis itu enggan mengalah.


“Tak boleh.” Ringkas sahaja jawapan yang diberikan lelaki tersebut.


Natasha menutup pintu kereta.Dia menyandar di kereta tersebut .Lelaki itu turut berbuat demikian.


“Okey. Kalau awak tak nak ikut saya, esok saya datang lagi.” Ucap lelaki tersebut.

“Saya tak kenal awak, faham tak?Kenapa saya perlu ikut awak?Entah-entah, awak penculik tak?” soal Natasha bertalu- talu.

Lelaki itu menggelengkan kepala. Senyap. Beberapa saat kemudian, telefon bimbit lelaki tersebut berbunyi. Dia pantas menyeluk poket seluarnya.Gadis itu mencuri-curi dengar perbualan lelaki tersebut dengan si pemanggil.


“Ya.Saya dah jumpa dia ."Saya akan uruskan.” Ujar lelaki tersebut.


“Boleh tak awak ikut saya? Kalau betul saya nak culik awak, saya tak akan culik awak di kawasan sekolah. Awak tengok kat blok akademik awak. Ramai yang tengok kita. Muka saya mesti dah dicam.” terang lelaki itu panjang lebar.

Natasha melihat kearah blok akademik. Memang benar. Mereka menjadi tontonan ramai. Setelah berfikir panjang, dia bersetuju untuk mengikut lelaki tersebut.


*******BERSAMBUNG***********
Post a Comment